"Σοβαρά", είπε πολύ σοβαρά ο Ηλίας. "Οι νεκροί υπάρχουν για να αναφέρονται σ’ αυτούς οι ζωντανοί και να παίρνουν δύναμη... Κι εμείς περισσότερο απ’ τους άλλους, από τη λάσπη που μας περιβάλλει, πρέπει να τους τιμάμε. Γιατί εμείς είμαστε η βαθύτερη συνείδηση μιας πάσχουσας κοινωνίας. Ενός κόσμου πτωμάτων... Γιατί με κοιτάς σαν να μην καταλαβαίνεις τι λέω;"
"Δεν σημαίνουν τίποτα όλα αυτά", είπε στεγνά ο Μισέλ.
"Σημαίνουν. Εσύ δεν βγάζεις νόημα".
"Άκου να δεις. Αν δεν αφανιστεί αυτός ο κόσμος των πτωμάτων, όπως τον λες, απ’ το δικό μας χέρι, δεν κάνουμε τίποτα, δεν σημαίνουν τίποτα όλ’ αυτά. Επιμένω. Κι αυτά γίνονται αποκλειστικά με τους ζωντανούς και με τους αγώνες".
"Δεν σημαίνουν τίποτα όλα αυτά", είπε στεγνά ο Μισέλ.
"Σημαίνουν. Εσύ δεν βγάζεις νόημα".
"Άκου να δεις. Αν δεν αφανιστεί αυτός ο κόσμος των πτωμάτων, όπως τον λες, απ’ το δικό μας χέρι, δεν κάνουμε τίποτα, δεν σημαίνουν τίποτα όλ’ αυτά. Επιμένω. Κι αυτά γίνονται αποκλειστικά με τους ζωντανούς και με τους αγώνες".
Ο υπαινικτικός τίτλος του βιβλίου ανήκει στον Γιώργο Κοροπούλη. Σαφείς παραλληλισμοί, με την εγχώρια τρομοκρατία που παρουσιάζεται σε βάθος με προεκτάσεις στο παρελθόν. Ψάχνοντας τις ρίζες της ο Νόλλας φτάνει στον Εμφύλιο, με αναφορές στον ΟΠΛΑ (Οργάνωση Προστασίας Λαϊκών Αγωνιστών), τον Πάμπλο, τον Ζαχαριάδη, τη Χούντα και τη μεταδιδακτορική περίοδο. Με τον συμβολικό τίτλο "Τα λόγια μας τα φτερωτά" παρεμβάλλονται αποσπάσματα δημοσευμάτων του Αθηναϊκού και επαρχιακού τύπου από 26 Ιουλίου 1990 έως 26 Σεπτεμβρίου 1990 που σαφώς υπονομεύουν τη συγκεκριμένη "τακτική" κατά του συστήματος.
«Στο όνομα του καλού σκόρπισα το κακό (...) Πεθαίνει ο μέσα εαυτός σου και γεννιέται ένας καινούργιος ενόσω ακόμα ζεις».
«Να γίνουν όλα λαμπόγυαλο, παρθένα γη, για να φυτρώσουν νέα λουλούδια. Η νέα ζωή».
Διακριτικοί και λεπτοί χειρισμοί με φιλοσοφικές διασταυρώσεις για ζητήματα επίκαιρα ,όπως η τρομοκρατία και η αριστερά, το εξαιρετικό βιβλίο του Νόλλα είναι βαθιά πολιτικό
Πριν τον επίλογο "γροθιά στο στομάχι" οι στίχοι του Γιάννη Υφαντή
Βάφω τα γένια σου, τα δόντια σου βουρτσίζω,
κόβω τα νύχια σου, σε φέρνω
μπροστά σε όντα που σου δίνονται χωρίς να
σ' ανακρίνουν.
Σώμα μου όσο παίρνει σε φροντίζω.
Μέχρι να'ρθει ο Ξένος, ο Επίσημος, ο Άρχων
τ' Ουρανού
να σε τραβήξει σα λινάτσα και να κάμει
τα αποκαλυπτήρια του κενού
Ο Δημήτρης Α. Νόλλας γεννήθηκε το 1940 στην Αδριανή Δράμας από γονείς Ηπειρώτες. Η οικογένεια του εκτοπίστηκε από τα βουλγαρικά στρατεύματα κατοχής και εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα το 1943.
Σπούδασε στην Αθήνα και την Φρανκφούρτη νομικά και κοινωνιολογία, χωρίς να ολοκληρώσει τις σπουδές του καθώς η χρεοκοπία της οικογενειακής επιχείρησης, απ' την οποία αντλούσε το εισόδημά του, τον υποχρέωσε να οδηγηθεί αρκετά νωρίς στην βιοπάλη. Έκτοτε έζησε και εργάστηκε για μεγάλα διαστήματα στην πάλαι ποτέ Δ. Ευρώπη (1962-1975).
Έγραψε και ραδιοσκηνοθέτησε παιδικές εκπομπές για το ραδιόφωνο και σκηνοθέτησε για την κρατική τηλεόραση ενημερωτικές εκπομπές (1975-97).
Δίδαξε τεχνική σεναρίου στο τμήμα επικοινωνίας του Παντείου Πανεπιστημίου (1993-95).
Στην δεκαετία του '80 συνεργάστηκε σε σενάρια κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών με τους σκηνοθέτες Χατζή, Παναγιωτόπουλο, Αγγελόπουλο, Σμαραγδή, Λαμπρινό και Βούλγαρη.
Μεταξύ 2004-2007 διετέλεσε πρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.
Διακρίσεις:
- Ford Foundation grant (1975-76)
- Fullbright Grand για το International Writing Program του Πανεπιστημίου της lowa (1978)
- Κρατικό Βραβείο Διηγήματος (1983)
- Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος (1993)
- Βραβείο Διηγήματος περιοδικού Διαβάζω (1996).
Σπούδασε στην Αθήνα και την Φρανκφούρτη νομικά και κοινωνιολογία, χωρίς να ολοκληρώσει τις σπουδές του καθώς η χρεοκοπία της οικογενειακής επιχείρησης, απ' την οποία αντλούσε το εισόδημά του, τον υποχρέωσε να οδηγηθεί αρκετά νωρίς στην βιοπάλη. Έκτοτε έζησε και εργάστηκε για μεγάλα διαστήματα στην πάλαι ποτέ Δ. Ευρώπη (1962-1975).
Έγραψε και ραδιοσκηνοθέτησε παιδικές εκπομπές για το ραδιόφωνο και σκηνοθέτησε για την κρατική τηλεόραση ενημερωτικές εκπομπές (1975-97).
Δίδαξε τεχνική σεναρίου στο τμήμα επικοινωνίας του Παντείου Πανεπιστημίου (1993-95).
Στην δεκαετία του '80 συνεργάστηκε σε σενάρια κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών με τους σκηνοθέτες Χατζή, Παναγιωτόπουλο, Αγγελόπουλο, Σμαραγδή, Λαμπρινό και Βούλγαρη.
Μεταξύ 2004-2007 διετέλεσε πρόεδρος του Δ.Σ. του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου.
Διακρίσεις:
- Ford Foundation grant (1975-76)
- Fullbright Grand για το International Writing Program του Πανεπιστημίου της lowa (1978)
- Κρατικό Βραβείο Διηγήματος (1983)
- Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος (1993)
- Βραβείο Διηγήματος περιοδικού Διαβάζω (1996).
Τίτλοι στη βάση Βιβλιονέτ | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|